Tudásátadás az asszisztált reprodukciós technológiáról Magyarországon

Tudásátadás az asszisztált reprodukciós technológiáról Magyarországon
 
Magyarország azon országok közé tartozik, ahol az asszisztált reprodukcióhoz való hozzáférést nagyvonalúan támogatják, és csak az állami tulajdonú egészségügyi szolgáltatók jogosultak reprodukciós eljárásokat végezni. Ebből a szempontból érdekes áttekinteni, hogyan zajlik Magyarországon az asszisztált reprodukciós technológiával kapcsolatos tudásátadás.
Ennek érdekében 24 telefonos interjút készítettem középiskolai biológiatanárokkal 2021 áprilisa és 2023 áprilisa között, hogy feltárjam, mit tanítanak az asszisztált reprodukciós technológiáról (ART), és mennyire érdeklődnek a diákok a téma iránt. A biológiatanárokat különböző típusú középiskolákból toboroztam, például budapesti és kisvárosi gimnáziumokból, szakképző iskolákból, budapesti nemzetközi magániskolákból és egyházi fenntartású középiskolákból.
A kutatás során kiderült, hogy nincs egységes tanterv az asszisztált reprodukciós technikáról; a tanárok többsége maga dönti el, hogy mit szeretne tanítani az ART-ről, és saját személyes megítélése és az ART-ről szerzett tapasztalataik teremtik meg a keretét annak, hogy hogyan közelítik meg a témát. Továbbá az iskola típusa is meghatározza, hogy milyen mélységig beszélnek az ART-ről. Úgy tűnik, hogy a nemzetközi iskolákban a téma fontosabb, mint a kisvárosi gimnáziumokban.
A kutatás további eredménye, hogy a tanárok sok esetben nemcsak tényszerű ismereteket adnak át az ART-ről, hanem közvetítik a társadalmi normát is. Például szinte mindegyikük arról számolt be, hogy beszélnek a párok meddőségi problémáiról és arról, hogy az ART hogyan segíthet ezeken a párokon. Magyarország azonban azon országok csoportjába tartozik, amelyek törvényileg lehetővé teszik, hogy egyedülálló nők is részt vehessenek ART-kezeléseken. Továbbá a tanárok egyike sem említi a leszbikus nők számára a reprodukció lehetőségét az ART révén, mint biológiai opciót a diákjaik számára.